Veien videre.
Jeg jobber nå ved en liten grendeskole med ca 70 elever fordelt på 1. - 4. trinn. Vi er 9 lærere og 3 assistenter. Vår skole er nok det som beskrives i boka "Den femte grunnlegende ferdighet" som en tradisjonell skole. Vi arbeider etter tradisjonelle vndervisningssystemer og vi følger vel det prinsippet at det vi har gjort før fungerer så hvorfor forandre og lage merarbeid.
Vi har en del digitalt utstyr på skolen, noe gammelt og noe nytt. Vi har 7 bærbare pc og ca 10 stasjonære maskiner, vi har en bærbar prosjektor (litt tung og uhåndterlig), 5 digitale kamera og videokamera. Vi har også montert opp skrivere som er knyttet til alle maskiner. Vi har også trådløst nettverk som etter en rehabilitering i vår fungerer brukbart.
En morsom historie fra da jeg beynnte ved denne skolen høsten 2007. I gangen ved arbeidsrommet sto et stort grått skap, jeg lurte på hva det var for noe ? Jeg spurte flere, men de kunne ikke redegjøre for dette skapet. Til slutt snakket jeg med ikt ansvarlig på skolen og hun kunne fortelle at det var et dataskap og inne i det var det 7 bærbare pcer. Og det var et flott skap, det hadde vært kjempedyrt og kjøpt inn for penger som skolene fikk tildelt for 2-3 år siden for å kjøpe inn digitalt utstyr. Skapet er laget som en ladestasjon for pcene, når de var brukt skulle man sette dem på lading i skapet, så var de klar til bruk igjen. Så var det slik at det går en del strøm for å lade opp disse maskinene og det var ingen kontakt som kunne gi så mye strøm, sikringene gikk i ett. Så enden på visa var at skapet sto i gangen med sine pcer og ble omtrent ikke brukt. Pr tiden er alle pcene tatt ut av skapet og plassert rundt omkring i klasserommene og det eksklusive dataskapet har endt opp som lagerskap.........................
Men for å se positivt på situasjonen så har vi brukbart med utsyr som fungerer og lærene er fornøyde med den situasjonen. Så kommer utfordringen, hva skal vi bruke dette utstyret til ?
Fortsettelse følger......................................
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar