Den femte grunnleggende ferdighet
Ja, da har jeg lest boka "Den femte grunnleggende ferdighet Portefølje og digitale mapper- et sted for læring". Ut fra det jeg tidligere har skrevet om er jeg på leting etter hva jeg skal bruke det digitale utstyret til, hadde jeg håpet at jeg kunne få noen svar og ideer.
Kunnskapsløftet sier: "I kompetansemålene i lærerplanene for fag er mål for fem grunnleggende ferdigheter integrert på det enkeltes fag premisser. De grunnlegende ferdigheter er : å kunne uttrykke seg muntlig, å kunne uttrykke seg skriftlig, å kunne lese, å kunne regne og kunne bruke digitale verktøy. Elevene skal i arbeidet med fagene tilegne seg de grunnleggende ferdighetene, som er forutsetninger for videre utvikling og læring.
For å være helt ærlig var jeg ikke klar over at digitale ferdigheter er blitt likestilt med lesing, skriving og regning. Jeg fikk meg en skikkelig aha opplevelse . Jeg skjønner at her må vi brette opp armene å komme i gang..........
Men hvordan ?
Forfatterne av boka sier i innledningen at de ønsker en fornying av praksis og vil flytte fokus fra teknologien til læringsdelen. Og de mener å løse læringdelen med portefølje og digitale mapper.
Det er spennende og nytenkende og jeg ser potensialet i det med å skape et arbeid som skal være under utvikling med tilbakemelding fra medelever og lærere. Jeg liker også det med arbeidsplan der elevene definerer selv hva de kan og hva de ønsker å jobbe videre med.
Så kommer det et men......... Jeg tenker at før man kan begynne med en slik arbeidsform (og forfatterne nevner også det det er viktig å starte i det små) må visse datatekniske ferdigheter være på plass. Dette nevnes lite i boka og det er ikke nevnt hvordan man kan tilrettelegge for arbeid med mapper på ulike klassetrinn. Eksemplene er hovedsaklig rettet mot ungdomstrinnet.
Jeg savner det konkrete rettet mot den praktiske hverdagen om hvordan man går frem og forslag til oppgaver på småskoletrinnet. Det er jo her grunnlaget skal ligge.
Jeg har lyst til å prøve dette med digitale mapper og elevportefølje på mine elever i en liten målestokk (i starten), men ser at vi må øve opp visse tekniske ferdigheter. De går nå på tredje trinn og datahverdagen deres har stort sett blitt brukt til pedagogiske programvarer. Vi må lære å skive tekst, hente bilder/tekst fra nettet og lære å lagre i egne mapper. Elevene må også få sine egne sider og de må få tilgang til de andre elevers mappe. Når det er på plass så tenker jeg at vi kan begynne å arbeide med enkle tema ut i fra tankegangen om digitale mapper og porteføljer.
3 kommentarer:
Jeg leser ditt innlegg og nikker på hodet og det betyr at jeg er enig i mye av det du skriver. Digital ferdighet må starte tidlig, men jeg tror veldig mange barn har en ganske så god dataferdighet, fra tekstmeldinger, msn på PC mv allerede før 3 klasse. En god del av barna kan nok til og med mer enn lærern. Men skolen skal favne alle selvsagt. Dessuten så tror jeg som tidligere sagt i min egen blogg at "jo bedre grunnmur jo stødigere står huset". Jeg syns det er ypperlig at vi i dette studiet skal åpne Pc-en og se litt på innholdet og få et bedre perspektiv på hva som rører inni boksen.
Jo de kan nok mye, men jeg ser at de mangler en del tekniske ferdigheter når man kommer til å produsere noe selv. Det er greit å skrive en msn, men det er ikke mange i min klasse som klarer å gå på nettet å hente ut en gitt informasjon, lagre den og hente den frem igjen. Det var en replikk fra en 1. klassing her om dagen som lurte på hva en datamaskin var for noe ? Læreren hadde snakket om data og hvordan de skulle bruke data i klassen og da kom sp kom, så du har rett at vi må virkelig favne om alle. Men konklusjonen min er at dataopplæringen må starte tidlig og det må en del ferdigheter i bånn førman kan gå videre. Anita
Jeg er enig i at boken for mye retter seg mot "studenter" og lite mot elever, og da kanskje helst på barnetrinnet. Kunne godt tenke meg å jobbe på denne måten, men noen forutsetninger må oppfylles først. Jeg har enda ikke opplevd en skole hvor ikke maskinparken er for dårlig. Det er mange kontroll-skoler med datarom, og begrensninger i form av antall maskiner og ufullstendig programvare. Det finnes sjelden en IT-sjef som står klar til å løse opp i problemer eller legge inn egnet programvare. Kommunen legger så sine feller og begrensninger i form av begrenset tilgang for elevmaskiner, læreres personlige maskiner, og administratorrettigheter.(se min blogg for utdyping)
Det klør i meg etter å ta programmer og metoder i bruk - men er det gjennomførbart?! Se det er ikke sikkert.
Legg inn en kommentar